محل لوگو

بهترین تولید کننده مواد اولیه رنگ


بهترین تولید کننده مواد اولیه رنگ

زمانی که صحبت از رنگ می‌شود اغلب افراد رنگ‌هایی که برای نقاشی ساختمان، رنگ آمیزی خودروها یا میز و صندلی‌ها استفاده می‌شود را به خاطر می‌آورند اما انواع رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها تنها به این موارد محدود نمی‌شود. رنگ بطور کلی یک ماده مایع و سیال است که پس از اجرا بر روی سطوح طی فرایندهای شیمیایی به صورت جامد و خشک در می‌آید. خرید مواد شیمایی صنایع رنگ و رزین از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه نتیجه نهایی کار با هر نوع رنگی (رنگ‌های مایع و پودری) به کیفیت مواد اولیه رنگ بستگی دارد. با بیشتر شدن نیاز صنعت‌های مختلف به انواع رنگ، فعالان در حوزه رنگسازی نیز به حجم بیشتری از مواد اولیه رنگ نیاز خواهند داشت. خرید مواد اولیه رنگ های صنعتی یا ساختمانی باید از طریق یک مرکز معتبر صورت بگیرد.

 

پیگمنت

واژه pigment (رنگدانه) از واژه یونانی pingere به معنای رنگ کردن گرفته شده است و در اصل به مواد جامدی اطلاق می شود که به فاز مایع رنگ اضافه شده و به آن قوام، قدرت پوشانندگی و ظاهر مناسب می دهد. این توصیف برای مقاصد مشابه در سایر رشته ها نیز به کار برده می شود. افزودن بر آن همین واژه برای توصیف موضوع رنگ کنندگی در عالم حیوانات و سبزیجات به کار گرفته می شود که باعث اشتباه می گردد. ما در این فصل تنها به تشریح رنگدانه های مصرفی در کاربردهای صنعتی خواهیم پرداخت.

از دیدگاه صنعتی، یک رنگدانه ماده جامد بسیار ریز سفید، سیاه و رنگینی است که مهم ترین کاربرد آن رنگین کردن و یا بهبود ظاهر فاز مایع رنگی است که در آن به کار می رود. اختلاط رنگدانه و فاز مایع رنگ همیشه یک اختلاط فیزیکی است و این ویژگی پیگمنت را از رنگینه (dyestuff) متمایز می کند. پیگمنت ها و رنگینه ها اغلب از واحدهای ساختاری و بنیادی یکسان حاصل شده اند و معیاری که آنها را جدا می سازد این است که رنگینه ها بر خلاف رنگدانه ها در فاز مایع رنگ حل شده و یکنواخت می شود.

از لحاظ تاریخی، مواد رنگین کننده آلی گیاهان و حیواناتی که قرنها شناخته شده و به کار می رفتند استخراج شدند مثلا ً آبی را از بوته نیل، قرمز را از ریشه روناس، زرشکی را از حشره ای موسوم به کوشنیل و سیاه را از کنده درخت استخراج کردند. رنگهای آلی سنتزی از کشف ارغوانی پرکین در سال 1856 ناشی شده اند. کشف رنگینه های دیگر به سرعت ادامه یافت و در سال 1885 اولین پیگمنت واقعی، «قرمز پارا» معرفی شد. پس ازز سپری شدن چندین دهه، هزاران رنگ تهیه شد، اما تعداد کمی از آنها امروزه اهمیت صنعتی و تجاری دارند.

 

رزین

“رزین” اصطلاحی است که به طور گسترده و معمول برای توصیف ترکیبی استفاده می شود که به صورت مایع است و سپس در طی فرایند هایی خاص به یک سطح جامد و سفت تبدیل شود ، بنابراین صمغ درخت را نیز می توان نوعی از این مواد دانست. دو توع طبیعی و سنتزی این مواد ویژگی های زیر را دارند.

طبیعی: به طور طبیعی از درختان ناشی می شود. این ترکیب ماده ای ارگانیک است که در ساخت لاک الکل ، مواد لعاب دهنده مواد غذایی و … استفاده می شود.

سنتزی یا مصنوعی: انواع مصنوعی مانند آنچه در جواهرات ، صنایع دستی و دیگر صنایع استفاده می شود ، برای تقلید از رزین های گیاهی در سال های اخیر تولید شده اند این ترکیبات چسبناک هستند و قادر به سخت شدن دائمی می باشند. این مواد، ترکیباتی غیر آلی هستند.

 

پرایمرها

رنگ یا چسب پرایمر، مایعی است سفید رنگ و مانند دوغ که دیوار مورد نظر را در برابر رطوب، کاملا مقاوم می‌کند. پرایمر رنگ ساختمان در واقع نوعی رزین زیر کار برای نقاشی دیوار آجری و سبک‌های دیگر ساختمانی بوده، و به جای روغن زیر کار استفاده می‌شود. اجرای بهترین رنگ برای دیوار خانه با در دسترس داشتن این لوازم پوششی و محافظتی به راحتی امکان پذیر است.

در میان انواع پرایمر رنگ، نام پرایمر اکریلیک بسیار به چشم می‌خورد. پرایمر رنگ اکریلیک دیوار بر پایه رزین اکریلیک و سیلیکون تولید شده و حلال آن آب است. وظیفه پرایمر اکریلیک عایق کردن و کاهش جذب رنگ به سطح زیرکار است. پرایمر رنگ اکریلیک باعث چسبندگی بهتر رنگ، مواد مینرال، کنیتکس و رولوتکس به سطح نیز می‌‍شود.

چسب پرایمر همانند انواع چسب کاغذ دیواری خاصیت محافظتی و پوششی دارد. این ابزار علاوه بر کمک به اجرای صحیح نقاشی ساختمان در حفاظت دیوار در مقابل رطوبت تاثیر بسزایی دارد.

 

پرکننده‌ها

مواد پرکننده موادی هستند در اکثر موارد طبیعی (و معدنی) و معمولا ً سفید که در پروسه های فیزیکی – مکانیکی مانند استخراج، شستشو (با آب) از جمله برای خارج کردن املاح (احتمالی) محلول در آب موجود در آنها ، آسیاب و بالاخره دانه بندی (مش بندی) شده و به بازار مصرف عرضه می گردند. در برخی از موارد شستشو با اسید برای خارج کردن مواد محلول در اسیدها از آنها مانند کلسیم کربنات همراه باریت نیز صورت می گیرد. آنچه که به رنگِ مواد پرکننده مربوط می شود، باید گفت که این مواد عموما ً غیر رنگی (سفید) بوده و فقط در صورت افزایش نا خالصی های همراه، در فام های طوسی کمرنگ و بعضا ً کرم نیز می باشند، بدیهی است با هرچه دورتر شدن از رنگ سفید ، مواد پرکننده از خلوص کمتری نیز برخوردار است. در کنار مواد پرکننده طبیعی، مواد پرکننده سنتزی نیز وجود دارند مانند کلسیم کربنات رسوب داده شده، بلانک فیکس (Blanc fixe) یا باریم سولفات سنتزی و غیره که اگرچه به لحاظ قیمت کمتر اقتصادی هستند ولی به لحاظ یکنواختی، خلوص و همچنین فقدان مواد همراهِ از جمله با سختی بالاتر مانند سیلیس، از مرغوبیت بیشتر برخوردار می باشند.

 

حلال‌ها
حلال یکی از انواع مواد شیمیایی مایع در صنعت رنگ است که از چند ماده آلی تشکیل می شود. این مایع صنعتی با سرعت زیاد با تبخیر چند ماده آلی درست می شود که توانایی حل کردن مواد آلی چسبناک و مخلوط با یک دیگر را دارد.

این ماده آلی پر مصرف که در صنعت ساختمان سازی و صنایع تولیدی مختلف استفاده می شود. به گونه ای که توانایی ترکیب کردن پوشش های رنگی و لاکی مختلف را دارد.

حلال رنگ کمک می کند که رنگ ها قبل از استفاده به قوام مورد نظر فردی که می خواهد از آن ها استفاده کند ، برسد. حتی در برخی موارد برخی از رنگ ها بدون استفاده از حلال ها قابل استفاده نیستند.

در واقع غلظت برخی از رنگ ها به گونه ای است که در ظرف های ویژه ای و با نوع ترکیبات منحصر به فردی و با غلظت بسیار بالا ذخیره می شود. به همین دلیل استفاده از حلال رنگ ضروری است.

 

مواد افزودنی

یکی دیگر از انواع مواد اولیه رنگ روغنی یا پلاستیک افزودنی‌ها هستند. هدف اصلی استفاده از آن‌ها ارتقای یکسری خواص ویژه رنگ‌ها است.

به عنوان مثال با این افزودنی‌ها خواص رنگ‌ها چون سهولت قلم خوری، مقاومت خمشی، مقاومت در برابر کپک و خشک شدن سریع‌تر ارتقا می‌یابد.

افزودنی‌ها یکی از مهم‌ترین مواد اولیه رنگسازی به شمار می‌روند چراکه این روزها استفاده از آن‌ها رواج بیشتری داشته است. اگر می‌خواهید اقدام به خرید مواد اولیه رنگ کنید باید بدانید که انواع افزودنی‌ها شامل چه مواردی می‌شوند:

  • سیلیکات آلومینیوم
  • بنتون
  • اروزیل
  • اوکا
  • پلی وینیل الکل

برخی از افزودنی‌ها برای بهبود اعمال یکدست رنگ بر روی سطوح و برخی دیگر نیز برای ارتقای خواص فیلم خیس به کار می‌روند.

پخش کننده‌ها نیز نوعی افزودنی رنگ هستند که برای کمک به فرایند تولید رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مواد اولیه رنگ در روشان فام

به دلیل کاربرد بالایی که رنگ در صنایع مختلف دارد تولید این محصول شیمیایی روز به روز در حال افزایش است. سالانه در کشورمان چیزی حدود ۹۰۰ هزار تن رنگ تولید می‌شود که رقم نسبتا بالایی است.

همان‌طور که خواندید از مواد اولیه مختلفی برای تولید رنگ استفاده می‌شود از همین‌رو همواره صنایع رنگ سازی به حجم بالایی از این مواد (رزین، حلال، پرایمر و…) نیاز پیدا خواهند کرد.

در همین راستا روشان فام در راستای فروش مواد اولیه رنگ مورد نیاز صنایع رنگسازی در حال فعالیت است. تمامی مواد اولیه رنگسازی مورد نیاز خود را می‌توانید از طریق سایت سفارش دهید.

  انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 234

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما